söndag 3 juni 2012

Duktig hund!

Amy är så duktig! Hennes små framgångar får en nästan att glömma hennes vassa tänder och att hon glömmer HELA tiden att man inte får bita hål i mamas tröjor.. För nu ska ni få höra!

- Hon kan sitt
- Hon kan ligg
- Hon kan tass
- Övningarna på att stanna blir bättre!
- Kontaktövningarna går jättebra!

Nu är ju detta småsaker, och det funkar för det mesta bara under hennes fulla fokus på mig. Utomhus när hon är upptagen med löv och gräs funkar inte stanna, och hon lyssnar knappt då man ropar. Men vi  har börjat öva mycket utomhus också! Bara ibland, då och då, inget jättekrävande (så alla som blir panikslagna som tror att man pressar en 11 veckors valp att lära sig en massa saker...). Nyss när vi var ute tex, märkte jag att hon gillade blommorna jag höll i handen, så jag passade på att prova en "stanna övning" två tre gånger. Såhär:

Hon går bredvid mig, tittar upp och vill ha blommorna. Jag säger Stanna klart och tydligt (vi fixade det inomhus idag först, så utomhus fick jag säga stanna tre gånger innan hon förstod), så hon satte sig ner, medan jag gick några steg till. Sen gick jag tillbaks till henne och berömde henne jättemycket!

Detta tycker iallafall jag är superkul att hon börjar fatta redan! Det värmer i mitt valpförälskade hjärta!

3 kommentarer:

  1. Ojoj vad duktiga ni är!
    Här är det enda kommandot som sitter stenhårt i alla miljöer ”sitt” än så länge och möjligt vis ”kom hiiit” om det nu inte är nåt fruktansvärt intressant som lockar någon annanstans ;)

    Hur som helst är er tjej underbart söt! Boxer och Rhodesian Ridgeback var just de raser som jag valde emellan så det var nära att det blev en liten boxer-tjej för mig ;)

    Hoppas inte att jag framstår som en stalker men det är väldigt kul att läsa bloggar och liknande om valpar i samma ålder som min egen som även liknar varandra någorlunda i sitt beteende ;)

    //Ida & Keniya (från vovve.net)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg!!

      Jaaa, stenhårt sitter de ju inte direkt. Inomhus kanske men utomhus är det liiiite svårare! =)

      Hon har visat sig vara en mycket självständig liten dam som inte bryr sig ett dugg om husse och matte "försvinner"!

      Jag tycker bara det är roligt att folk läser min blogg! Det taggar en till att fortsätta skriva! Har du själv någon blogg??

      /Mia & Amy

      Radera
  2. Nej tyvärr har jag ingen blogg för tillfället men om du fortsätter att uppdatera din blogg så lovar jag att fortsätta kommentera dina inlägg ;)

    Eftersom vi bor i lägenhet har koppelträning blivit prio ett hos oss..eller ja kanske ska säga ”koppel träning” ;)

    Till en början var kopplet lite läskigt o jobbigt o hon gick jättefint löst med oss men tvärstannade o var bångstyrig när kopplet kom på. Hon fick därför gå lös..men allt eftersom hon blev mer hemmastad vågar vi inte ha henne helt lös jämt så mycket handlade om att hon skulle bli bekväm med kopplet.. vi ser på kopplet som en säkerhet lina i dagsläget o inte något som man drar runt valpen i.

    Så jag flyger lite som en vante efter henne bara för att hon inte ska känna att kopplet inte hindrar henne, nu går hon RELATIVT fint i koppel men vi försöker att jobba med att hon ska VILJA följa oss istället för att vara tvungen till det..

    När ja läser vad jag precis skrivit inser jag att vi har mycket jobb framför oss haha! ;)
    / Ida & Keniya

    SvaraRadera